“PILT-OLA” – vandringsmannen som ville til Amerika
Ă…RSMĂ˜TE kl. 17.45.
Om arrangementet
Kveldens foredragsholder Torbjørn Vasstveit Skauge, vil ta oss med i historien om “Pilt-Ola” – Ole Olsen Songesand.
“Pilt-Ola” var født i 1779 pĂ¥ Ă…rsvoll i Høyland, men vokste opp pĂ¥ husmannsplassen Bakken i Lysefjorden.
Han ville til Amerika og planen var at han skulle dra med «Restauration» i 1825.  Men da han sĂ¥ hvor liten bĂ¥ten var, snudde «Pilt Ola» og begynte pĂ¥ sin vandring østover. Han ville gĂ¥ til Amerika. Turen fram og tilbake tok 7 1 /2 Ă¥r og han kom over Ă˜stersjøen til Stockholm.
«Pilt-Ola» var en norsk vandrer, eventyrer, driftekar, kremmer, handelsmann, sildetilvirker, oppfinner, fabrikkeier og kirke-eier.
Han var en person med temperament, engasjement og høyt aktivitetsnivĂ¥. I 1818 var han i Finnmark og pĂ¥ sin vandring sørover hadde han med seg 550 tamrein som ble drevet ned gjennom Gudbrandsdalen og hvor han bl.a. møtte Karl Johan. Reinen som i dag er i Setesdal/Sirdalsheiene stammer fra den tiden.
“Pilt-Ola”-  Ole Olsen Songesand, døde 18. juli 1858 i Stavanger.
NB Årsmøte kl. 17.45
Kari Nævra Ree deltar pĂ¥ piano.
Utlodning.
Inngang kr. 100,-/150,- som inkl. kaffe og pĂ¥smurt rundstykke.
VELKOMMEN til en interessant kveld for Ă¥ høre den fantastiske historien om mannen som hentet reinsdyr fra Finnmark og som med oppfinnsomhet og pĂ¥gangsmot pĂ¥virket samfunnsutviklingen i Norge bĂ¥de før og etter 1814.!